Koronapandemian jälkeen joukkoliikenne on kokenut merkittäviä muutoksia ja matkustajat ovat entistä kiinnostuneempia joustavista lipputyypeistä. Waltti Solutions Oy on noussut edelläkävijäksi tässä murroksessa tuomalla lähimaksamisen osaksi Suomen paikallisliikennettä. Yhteistyössä kotimaisen ohjelmisto- ja laitevalmistaja Pusatecin, pohjoismaisen digitaalisia maksupalveluita toimittavan Netsin ja kansainvälisen maksuteknologiayritys Littlepayn kanssa Waltti on kehittänyt teknistä infrastruktuuria ja maksupalveluita, jotka mahdollistavat lähimaksuteknologian käyttämisen joukkoliikenteessä.

Lähimaksulipun avulla matkustaja voi unohtaa käteisen ja matkakortin, ja maksaa matkansa ajoneuvossa pankkikortilla tai älypuhelimen Google Pay tai Apple Pay -maksusovelluksella. Lähimaksun ansiosta bussiin voi hypätä ilman etukäteen hankittua lippua tai puhelimeen ladattua mobiilisovellusta. Lisäksi lähimaksulipun maksukatto-ominaisuus kannustaa käyttämään joukkoliikennettä enemmän, sillä päivittäisen maksukaton saavuttamisen jälkeen loppupäivän matkat ovat ilmaisia. Maksukatto vaihtelee kaupungeittain ja joukkoliikennetoimijoittain, ja se voi perustua päiväkohtaiseen, viikkokohtaiseen tai kuukausikohtaiseen rajaan. Lähimaksulla ostetusta lipusta ei tulostu paperista matkalippua, vaan maksut ja matkat voi tarkistaa jälkikäteen asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla.

Waltti on tuonut lähimaksulla maksettavan lipun jo Hämeenlinnan, Jyväskylän, Kuopion, Lahden, Oulun seudun, Porin, Salon, Tampereen ja Vaasan joukkoliikenteeseen. Viimeisimpänä lähimaksulippu tuli käyttöön Porissa alkukesästä ja uusia kaupunkeja tulee mukaan jatkuvasti. Helppo ja joustava maksutapa on saanut positiivista palautetta matkustajilta, ja lähimaksulipun käyttöön ottaneissa Waltti-kaupungeissa lähimaksulla maksettuja matkoja on kuukausittain jo yhteensä noin 400 000 kappaletta.

Waltin lähimaksu toimii jo Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Salossa, Tampereella ja Vaasassa.

Lähimaksulipun hyödyt ulottuvat matkustajien lisäksi myös joukkoliikennetoimijoihin. Lähimaksamisen avulla joukkoliikenteen järjestäjät voivat vähentää käteisen käsittelyyn ja matkakorttimyyntiin liittyviä kustannuksia, tehostaa lipunmyynti- ja asiakaspalveluprosessejaan sekä kerätä arvokasta dataa matkustajien liikkumistottumuksista. Näin joukkoliikennettä voidaan suunnitella entistä paremmin matkustajien tarpeiden mukaan.

Lähimaksuteknologian tuominen osaksi Suomen joukkoliikennettä on askel eteenpäin joukkoliikenteen vetovoiman kasvattamisessa ja matkustajakokemuksen parantamisessa. Lähimaksulippu tarjoaa matkustajille vaivattomuutta ja turvallisuutta maksamiseen samalla, kun se tekee joukkoliikenteestä houkuttelevamman vaihtoehdon sekä päivittäiseen liikkumiseen että satunnaisille käyttäjille.