Skip to content

Lähimaksusta muutamassa kuukaudessa huippusuosittu Oulun joukkoliikenteessä

Lähimaksusta muutamassa kuukaudessa huippusuosittu Oulun joukkoliikenteessä

Lähimaksaminen tarkoittaa bussimatkan maksamista vilauttamalla pankkikorttia tai mobiililaitetta linja-auton etälukijassa. Lähimaksu onnistuu lähimaksuominaisuudella varustetuilla Visa-, Visa Electron-, Mastercard- ja Eurocard -korteilla sekä GooglePay- ja ApplePay-mobiilisovelluksilla.

Lähimaksulla ostetun bussilipun hinta on sama kaikille iästä ja etuisuusryhmästä riippumatta. Lippuihin sisältyy 90 minuutin vaihtoaika. Lähimaksuun on liitetty maksukatto, joka tarkoittaa kiinteää päiväkohtaista hintaa. Jokainen päivän aikana lähimaksulla maksettu bussimatka kerryttää asiakkaan valitseman vyöhykkeen maksukattoa. Kun maksutapahtumia on 3–4 kappaletta, asiakas saavuttaa maksukaton ja matkustaa loppupäivän ilmaiseksi valitsemallaan vyöhykkeellä.

Kun bussimatkan maksaa lähimaksulla, maksusta saa sähköisen kuitin. Kuljettaja ei anna autossa lippua tai kuittia. Pankkikortilla ja mobiililompakolla tehdyt matkat voi käydä katsomassa verkosta oulunjoukkoliikenne.littlepay.com. Verkosta voi myös tarvittaessa tulostaa kuitin. Verkkoon kirjaudutaan pankkikortin numerolla.

”Lähimaksua pilotoitiin ennen laajaa käyttöönottoa Oulussa kesällä 2021. Lähimaksu vakiinnutti nopeasti noin 50 leimauksen päivätason ja parhaimpina päivinä musiikkifestivaalien aikaan leimauksia tehtiin yli 120 kappaletta”, Oulun joukkoliikenteen joukkoliikennesuunnittelija Tomi Paananen kertoo.

Laajan käyttöönoton myötä leimausten määrä lähti välittömästi nopeaan nousuun ja syksyllä käyttäjämäärät kasvoivat joka viikko 15–30 %. Joulukuussa lähimaksun käyttö saavutti tähänastisen huippunsa ja joulun alla tehtiin useina päivinä yli 4 000 päivittäistä leimausta. Keskimääräinen arkipäivän leimausmäärä on Oulussa tällä hetkellä hieman yli 3 000 leimausta päivässä.

”Lähimaksun suosioon Oulussa on vaikuttanut lähimaksun käytön edullisuus ja helppous, sillä asiakkaan ei tarvitse kirjautua tai luoda tunnuksia mihinkään, hankkia ennakkoon mitään tai ladata rahaa matkakortille matkustaakseen edullisesti joukkoliikenteessä. Lisäksi lähimaksun markkinointi aloitettiin kattavalla näkyvyydellä jo pilotoinnin aikana”, Oulun joukkoliikenteen joukkoliikennesuunnittelija Anne-Maria Vesa kertoo.

Oulu otti lähimaksun käyttöön koko linjastossa kolmantena Suomessa heti Turun ja Tampereen jälkeen. Lähimaksu on käytössä myös Hämeenlinnan joukkoliikenteessä, ja pääkaupunkiseudulla lähimaksu on käytössä osassa linjastoa. ”Lähimaksu on lipputuotevalikoiman kehityksessä keskeisessä roolissa myös jatkossa. Tavoitteenamme on kehittää lähimaksua siten, että se tulevaisuudessa palvelee entistä laajempaa asiakaskuntaa”, Paananen sanoo.