Registrera Login
  • fi
  • en
  • fi
  • en
  • sv
  • Waltti webbshop har förnyats! 🎉 Webbshopen har fått en ny design och en tydligare struktur, vilket gör det ännu smidigare att beställa och ladda ditt resekort – särskilt på mobil. Alla bekanta funktioner är fortfarande tillgängliga, tryggt och enkelt. Om du stöter på problem, prova att rensa webbläsarens cache.

    Dataskyddsbeskrivning

    15.2.2023
    EU:s dataskyddsförordning (2016/679)

    1. Den registeransvariga

    Waltti Solutions Oy
    Opastinsilta 6 A, 00520 Helsinki
    info(at)waltti.fi

    2. Kontaktperson i registerärenden

    Waltti Solution Oy:s dataskyddsansvarige:
    tietosuojavastaava(at)waltti.fi

    3. Registrets namn

    4. Ändamål med och motivering till behandlingen av personuppgifter

    Kundregistret för Waltti-biljettsystem

    Uppgifterna används för skötsel av kundrelationen mellan behörig myndighet (TVV) kollektivtrafik och kunden och för genomförande av servicen. Kundens identifieringsuppgifter används för att kontrollera rätten att köpa ett personligt resekort och för att säkerställa kundens identitet vid personligt besök. Grunder för användningen av personbeteckningen är att kunden ska kunna identifieras i registret på ett tillförlitligt sätt för att säkerställa att kundens och TVV rättigheter och skyldigheter fullgörs

    I Waltti-biljettsystemets kundregister fungerar Waltti Solutions Oy som personuppgiftsbiträde.

    Kundregistret för nättjänsten och mobiltjänsten i anslutning till Waltti-biljettsystem

    Uppgifterna används för produktion och genomförande av service (produkter som laddas på resekort eller biljettidentifikation) samt vid kontakter med kunden. Identifieringsuppgifterna om kunden används för att säkerställa kundens identitet vid uträttandet av personliga ärenden. Grunder för användningen av personbeteckning är att kunden ska kunna identifieras individuellt i registret för att säkerställa att kundens och den registeransvarigas samt kollektivtrafikmyndigheternas rättigheter och skyldigheter uppfylls

    Annan användning: Kundregisteruppgifterna kan användas för direktmarknadsföring om kunden uttryckligen ger sitt samtycke till det.

    Grund för hanteringen av personuppgifter är i första hand verkställande av ett avtal och TVV registeransvarigas eller tredje parts berättigade intressen och förverkligandet av dem. En hantering kan vara nödvändig för iakttagande av den lagstadgade förpliktelsen och/eller utövande av den offentliga makt som hör till registeranvändaren. Uppgifterna kan även användas för den registeransvarigas behov av planering, utveckling och statistikföring av den egna verksamheten.

    I nättjänstens och mobiltjänstens kundregister fungerar Waltti Solutions Oy som registrator.

    WalttiPro-förmånsregister

    Uppgifterna används när man har för avsikt att göra det möjligt för en resenär att använda en förmån beviljad av ett företag eller en myndighet i anskaffningen av reseprodukter.

    Utvecklarportalens användarregister

    Uppgifterna används när man har för avsikt att

    5. Registrets datainnehåll

    Kundregistret för Waltti-biljettsystem

    I Waltti-biljettsystemets kundregister ingår följande uppgifter om TVV kollektivtrafiks kunder (reseuppgifter med lokaliseringsinformation ingår inte):

    Kundregistret för nättjänsten och mobiltjänsten i anslutning till Waltti-biljettsystem

    Nättjänstens och mobiltjänstens kundregister innehåller följande uppgifter om kunderna (reseuppgifter med lokaliseringsinformation ingår inte):

    WalttiPro-förmånsregister

    Utvecklarportalens användarregister

    6. Regelmässiga uppgiftskällor

    Kunduppgifterna för kundregister fås av kunden med dennas samtycke, av minderårigs vårdnadshavare, av person som kunden har befullmäktigat, från FPA:s skolresestödsystem, från Utbildningsstyrelsens Studieinfo-tjänst eller från Befolkningsdatasystemet (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata). Personuppgifterna kan uppdateras med uppgifter från ovannämnda system.

    7. Regelmässigt utlämnande av uppgifter och mottagargrupper

    Det är möjligt att överlåta uppgifter till den registeransvariga, till myndigheter, till ägare av produkter som säljs i nättjänsten och till dem som producerar systemtjänster för användningsändamål som beskrivs i punkt 4 i denna dataskyddsbeskrivning.

    Alla uppgifter som berör FPA-produkter kan överlåtas till FPA.

    Alla uppgifter som berör skolprodukter kan överlåtas till skolmyndigheterna.

    8. Översändande av uppgifter utanför EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet)

    Inga överlåtelser av uppgifter utanför EES.

    9. Principer för skyddet av registret och förvaringstid för personuppgifter

    Kundregistret för Waltti-biljettsystem, WalttiPro-förmånsregister och Utvecklarportalens användarregister

    Den registeransvariga och systemleverantören har sinsemellan ingått ett avtal om dataskyddet. Systemleverantörerna ser till att kundregistret och uppgifterna i det sparas enligt god databehandlingspraxis och iakttar absolut tystnads- och sekretessplikt.

    När en kundrelation upphör raderas kunduppgifterna omedelbart, ifall inte andra lagstadgade förpliktelser utgör ett hinder för avlägsnandet av uppgifterna. När uppgifterna har raderats är det inte längre möjligt med reklamationer, gottgörelser och utredningar av eventuella fel.

    Kundregistret för nättjänsten och mobiltjänsten i anslutning till Waltti-biljettsystem

    Med den registeransvariga, myndigheterna, ägarna till de produkter som säljs i butiken och systemleverantörerna har ett avtal ingåtts om dataskydd. Systemleverantörerna sköter kundregistret och förvaringen av uppgifterna i det i enlighet med god databehandlingssed och iakttar ovillkorlig tystnads- och sekretessplikt.

    När en kundrelation upphör raderas kunduppgifterna omedelbart, ifall inte andra lagstadgade förpliktelser utgör ett hinder för avlägsnandet av uppgifterna. När uppgifterna har raderats är det inte längre möjligt med reklamationer, gottgörelser och utredningar av eventuella fel.

    WalttiPro-förmånsregister

    Det har ingåtts ett avtal om dataskydd mellan den registeransvarige, myndighetsanvändarna, avtalsföretagen och systemleverantörerna. Systemleverantörerna sköter kundregistret och förvaringen av uppgifterna i det i enlighet med god databehandlingssed och iakttar ovillkorlig tystnads- och sekretessplikt.

    När en kundrelation upphör raderas kunduppgifterna omedelbart, ifall inte andra lagstadgade förpliktelser utgör ett hinder för avlägsnandet av uppgifterna. När uppgifterna har raderats är det inte längre möjligt med reklamationer, gottgörelser och utredningar av eventuella fel.

    Nyttjanderätter och hanteringen av dem

    Nyttjanderätterna till kundregistren för de anställda som behöver dem i sina arbetsuppgifter vid kollektivtrafikenheten och dess kundserviceställen bestäms av TVV huvudanvändare och de ansvariga personer som denna befullmäktigar.

    Nyttjanderätterna för personer (t.ex. andra eventuella serviceställen) som behandlar kundregisteruppgifterna enligt uppdrag bestäms enligt de principer som nämns i uppdragsavtalet mellan den som har fått uppdraget och TVV.

    Handläggarna iakttar ovillkorlig tystnads- och sekretessplikt. Nyttjanderätten upphör när personen flyttar bort från de uppgifter som nyttjanderätten har beviljats för. Tystnads- och sekretessplikten fortsätter också efter att arbetsuppgifterna eller anställningsförhållandet där kunduppgifter behandlas har upphört.

    I utvecklarportalens användarregister är systemadministratören Waltti Solutions Oy.

    Övervakning av användningen

    Syftet med registret för användningsövervakning är att säkerställa att register används i enlighet med arbetsuppgifterna samt att följa upp eventuella åtkomstförsök. Uppgifter som hör till övervakningen lagras i en databas och i loggfiler.

    Tjänstens delsystem genererar loggar enligt styrparametrar, och loggfilerna sparas i ett filsystem med begränsad åtkomst. Läs- och skrivbehörighet har endast tilldelats de personer som ansvarar för underhåll av tjänsten. Lagringstider för loggdata är följande:

    – Allmän loggdata: lagringstid 2 år

    – Långsiktig och säkerhetsrelaterad loggdata: lagringstid 10 år

    Vissa loggdata, såsom uppgifter om skapande av användarkonton, lagras längre på grund av deras mer permanenta karaktär. Gammal loggdata raderas automatiskt av systemet.

    Följande uppgifter lagras i databasen för användningsövervakning: användar-ID, tidsstämpel, sökkriterier och användningsorsak. Dessa uppgifter används för att följa upp och rapportera korrekt användning av kundregister. Dessutom genereras rapporter som behövs för användningsövervakning utifrån dessa uppgifter.

    Följande uppgifter lagras i loggfiler per användare och dag:

    – Sökingångar och ändringar i kunduppgifter

    – Identifieringsuppgifter för den användare som gjort förfrågan

    Tekniskt underhåll

    Systemleverantörerna ansvarar för att kundregistrets tekniska integritet bevaras. Tekniska uppgifter i anknytning till systemet behövs för att underhålla och säkerställa systemets tekniska funktionalitet och helhet. Som tekniska uppgifter sparas de transaktioner som anordningarna producerar. Inga personuppgifter samlas in eller lagras som tekniska uppgifter.

    Säkerställande av användbarheten

    Uppgifterna skyddas mot avsiktlig och oavsiktlig förstörelse (bl.a. finns centralenheten i låsta utrymmen med passerkontroll och säkerhetskopior av filerna finns på en särskild brandsäker avdelning) och uppgifternas integritet skyddas via tekniska underhålls- och transaktionsuppgifter. Systemets interna dataförbindelser sker i ett slutet nät. Externa förbindelser skyddas med en brandmur. Systemets och dess dataförbindelser övervakas dygnet runt.

    10. Registrerades övriga rättigheter i anslutning till hanteringen av personuppgifter

    Registrerades rätt att få tillgång till uppgifterna (granskningsrätt)

    Vid inloggning i Nättjänsten eller mobiltjänsten ser den registrerade alltid största delen av uppgifterna om sig själv i tjänsten.

    En registrerad har även rätt att granska vad som har sparats om den registrerade i Waltti-biljettsystemets kundregister. En begäran om granskning bör göras i enlighet med punkt 11 i denna dataskyddsbeskrivning. Det är i princip avgiftsfritt att utnyttja granskningsrätten.

    Om den registrerades begäran är uppenbart grundlös eller orimlig, i synnerhet om begäran återkommer gång på gång kan den registeransvariga antingen bära upp en rimlig avgift med beaktande av de förvaltningsmässiga kostnader som tillhandahållandet av uppgifter eller meddelandena eller utförandet av den begärda åtgärden medför; eller neka till att vidta den begärda åtgärden. I sådana fall ska registerföraren påvisa att begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig.

    Registrerades rätt att kräva att uppgifter korrigeras, raderas eller att behandlingen begränsas

    Den registrerade kan uppdatera de grundläggande uppgifterna om sig själv i både Waltti-biljettsystemets kundregister och Kundregistret för nättjänsten och mobiltjänsten. Till den del den registrerade kan agera själv bör den registrerade utan oskäligt dröjsmål, efter att ha fått vetskap om fel eller, efter att själv ha upptäckt fel, på eget initiativ korrigera, radera eller komplettera felaktiga, onödiga, bristfälliga eller föråldrade uppgifter om sig själv.

    Till den del den registrerade inte själv kan korrigera uppgifterna görs en begäran om korrigering i enlighet med punkt 11 i denna dataskyddsbeskrivning.

    Registrerades rätt att motsätta sig hanteringen av personuppgifter

    Den registrerade har rätt att i anslutning till personlig särskild situation motsätta sig personlig profilering och andra hanteringsåtgärder som berör den registrerade och som TVV hänför till den registrerades personuppgifter till den del grunden för hanteringen av uppgifterna är kundrelationen mellan TVV och den registrerade. Den registrerade kan framföra sitt krav som gäller motsättande i enlighet med punkt 11 i denna dataskyddsbeskrivning. Den registrerade bör i samband med kravet specificera den speciella situation på basis av vilken den registrerade motsätter sig behandlingen. Vasa stad kan neka till att bifalla en begäran som gäller motsättande på i lagen föreskrivna grunder.

    Registrerades rätt att överföra uppgifter från ett system till ett annat

    Till den del en registrerad själv har lämnat in uppgifter till Waltti-biljettsystemets kundregister samt Kundregistret för nättjänsten och mobiltjänsten och uppgifterna hanteras med stöd av den registrerades samtycke, har den registrerade rätt att få uppgifterna i regel i maskinläsbar form och rätt att överföra dessa uppgifter till en annan registeransvarig.

    Registrerades rätt att överklaga till övervakningsmyndighet

    Den registrerade har rätt att lämna in besvär till behörig övervakningsmyndighet om den registeransvariga inte har iakttagit lämplig dataskyddsreglering i sin verksamhet.

    Övriga rättigheter

    Ifall personuppgifter hanteras på basis av den registrerades samtycke, har den registrerade rätt att annullera sitt samtycke genom att meddela TVV detta i enlighet med punkt 11 i dataskyddsbeskrivningen.

    11. Kontakt

    I alla ärenden som berör hanteringen av personuppgifter och situationer som gäller utnyttjandet av egna rättigheter bör den registrerade kontakta TVV kollektivtrafiks servicepunkt eller postadress:

    Waltti Solutions Oy, Opastinsilta 6 A, 00520 Helsinki.

    TVV kan vid behov be den som har framfört begäran styrka sin identitet. Den registeransvariga ger kunden svar inom den tid som anges i EU:s dataskyddsförordning (i regel inom en månad).